Packar i, packar ur...


Skolavslutning
Igår var det dags för skolavslutning för grabbarna :)
Väderprognosen såg lagomt bra ut, med regnskurar. Men tur hade vi, och det blev fint väder, med stundtals strålande solsken :)
Det var en jättefin skolavslutning i kanalparken. Barnen sjöng alla de underbara sommarsångerna man ska sjunga på en skolavslutning.
Jag kommer så väl ihåg den där känslan, pirret och längtan inför ett långt härligt sommarlov :)
Timmy gick ur sexan, det var alltså hans sista skolavslutning med Tingvallaskolan.
Liiiite, liiite vemodigt var det allt för Mamman ;) Tänk att han har blivit sååå stor!!?? Vad hände, liksom? Nästa år ska han börja sjuan, på en ny skola, i en ny klass. Eleverna har blandats upp rejält inför högstadiet.
Men jag tror absolut att det kommer bli bra :)
När rektorn ropat ut att det nu är det SOOOMMARLOOOOV, så placerade vi ut oss på filtar och njöt länge i parken av god fika och det härliga vädret :)
Grabbarna fick ett varsitt kuvert av Mormor och Morfar, med en peng och en dikt. Hon är poetisk, min kära Mor :)
Timmy
Nu du Timmy när du skolan slutar,
hoppas jag att din glädje sprutar.
Antar att du hela sommar'n laddar,
för en höst med Bylundas andra kladdar.
Njut av ditt sommarlov,
och hoppas det blir bra gudskelov.
En liten peng på vägen,
att använda i alla lägen.
Ha en skööööön sommar önskar Mormor och Morfar
Hampus
Nu Hampus slipper du traggla,
utan kan hemåt raggla.
Fritt från matte och annat slit,
nu kan du flänga hit och dit.
Bada och njut,
full av tjut.
Av oss en liten peng du får,
nu när du från skolan avgår.
Njuuuut av sommaren önskar Mormor och Morfar
BÄSTA Mormor och Morfar :)
Efter fikan blev det en tur på stan för Timmy och Hampus. Hampus var ju liksom tvungen att göra av med sin peng ;) Timmy gick och köpte ytterligare ett presentkort på expert. Han sparar flitigt till en dator :)
Hampus på väg till parken
Så här glad är man om man ska gå på sommarlov :)
Storebror och Lillebror :)
Mh:t......
Jaha, nu har vi gjort MH…
Jag kan inte säga annat än att jag är väldigt besviken… Häxa fick en etta på hanteringen, inte alls bra. Hon gillar absolut inte läget, iof behöver hon inte gilla det, men problemet är att hon tar till mer än vad situationen kräver.
Jag är såklart väl medveten om att hon har en brist i det sociala, men jag trodde verkligen inte hon skulle gå över i handling :( Jag blev så paff och besviken att jag har minnesluckor och kommer inte ihåg de nästföljande momenten.
Hela jag snurrar nu.
Hur blev det så här? Vad kunde jag gjort annorlunda? Hur många fel kan man göra? Hur löser vi bäst problemet?
Ja, som sagt, hjärnan går på högvarv just nu… Är inte alls på humör, och har ingen som helst skrivlust…
MH protokoll |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1a. KONTAKT |
Avvisar kontakt - morrning och/eller bitförsök. |
Undviker kontakt - skyggar och drar sig undan. |
Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte undan. |
Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad. |
Intensivt kontaktbeteende mot testledaren Kan hoppa och gnälla. |
1b. KONTAKT |
Följer ej med trots upprepade försök att locka. |
Följer med motvilligt. Strävar |
Följer med hela sträckan, neutral. |
Följer med villigt. Engagerar sig. |
Följer med villigt. Visar intensivt intr. mot testl. hoppar, gnäller. |
1c. KONTAKT |
Avvisar. Morrar och/eller bitförsök. |
Undviker, drar sig undan, tar eventuellt kontakt med föraren |
Accepterar. Är neutral. |
Accepterar. Svarar med kontaktbe- teende. |
Accepterar. Intensivt kontabeteende mot testledaren. |
2a. LEK 1 |
Leker ej. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker - startar långsamt men blir aktiv. |
Leker aktivt, startar snabbt. |
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
2b. LEK 1 |
Griper ej. |
Griper ej, nosar på föremålet. |
Griper försiktigt eller nyper i föremålet. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet. |
2c. LEK 1 |
Biter ej. |
Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot. |
Biter - drar emot, släpper, tar om. |
Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testl. släpper. |
Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testl. släpper. |
3a. JAKT 1 |
Startar ej. |
Startar men avbryter. |
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3a. JAKT 2 |
Startar ej. |
Startar men avbryter. |
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. JAKT 1 |
Nonchalerar bytet /springer ej fram. |
Griper ej, nosar på föremålet. |
1:a. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. |
Griper direkt, släpper. |
2:a. Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
3b. JAKT 2 |
Nonchalerar bytet /springer ej fram. |
Griper ej, nosar på föremålet. |
1:a. Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. |
Griper direkt, släpper. |
2:a. Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. |
Är uppmärksam, något orolig. Vandrar runt efter hand. |
Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter. |
5a. AVST. LEK |
Engageras ej av figuranten. Ointresserad. |
Kontroll, avbrott kan förekommer. |
Intresserad, följer figuranten utan avbrott. |
Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. |
Mycket intr. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5b. AVST. LEK |
Inga skall eller morrningar. |
Enstaka skall och/ eller morrningar under mom. 1 del. |
Enstaka skall och/ eller morrningar under mom. 1 och 2 del. |
Visar hotbeteende, skall och morrningar under mom. 1 del. |
Visar hotbeteende, skall och morrningar under mom. 1 o 2 del. |
5c. AVST. LEK |
Går ej fram till figuranten utan hjälp. Ointresserad. |
Går fram när figuranten pratar eller bollar med föremålet. |
Går fram när figuranten ger sig till känna |
Går fram till fig. med låg kroppställning och/ eller tidsfördröjning. |
Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVST.LEK |
Visar inget intresse. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot. |
Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot. |
Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej. |
5e. AVST. LEK |
Visar inget intresse. |
Blir aktiv men avbryter. |
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. |
Är aktiv med figuranten intresse även mot passiv fig. |
Uppmanar passiv fig. till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKN. |
Stannar, kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKN. |
Visar inga hot-beteenden. |
Visar enstaka hot-beteenden. |
Visar flera hotbe-teende under längre tid. |
Visar flera hotbe-teenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKN. |
Går fram när fö. lägger ner overallen/går inte fram. |
Går fram när fö. sitter på huk o talar till overallen -lockar på hunden. |
Går fram till overallen när föraren står bredvid. |
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN. |
Ingen tempo- |
Liten båge, el liten tempoväxling, el tittar bort vid någon av passagerna. |
Båge el tempoväxling vid 1a passagen. Minskat utslag vid 2a passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. |
Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e.ÖVERRASKN. |
Inget intresse för overallen. |
Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. |
Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfälle. |
Biter i/lek mot overallen. Intresset minska efter hand. |
Biter i/leker med overallen vid två eller fler passager. |
7a. LJUDKÄNSL. |
Stannar, kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSL. |
Går inte fram |
Går fram när föraren sitter på huk o talar till skramlet - lockar på hunden. |
Går fram till skramlet när föraren står bredvid. |
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSL. |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge, el liten tempoväxling, el tittar bort vid någon av passagerna. |
Båge el tempoväxling vid 1a passagen. Minskat utslag vid 2a passagen. |
Båge el tempoväxl vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. |
Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL. |
Inget intresse för ljudkällan. |
Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle. |
Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen. |
Biter i/lek mot skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter i/leker med skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKEN |
Visar inga hotbeteende |
Visar enstaka hotbeteende |
Visar flera hotbeteende under längre tid. |
Visar flera hotbeteende och någon attack. |
Visar flera hotbeteende och flera attacker. |
8b. SPÖKEN |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse/skärmar av sig. |
Tittar till mot spökena då och då. |
Kontrollerar/handlar mot spökena. Långa avbrott |
Kontrollerar/handlar mot båda spökena. Kortare avbrott |
Kontrollerar/handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avstånds reglering. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid fö. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. |
Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8d. SPÖKEN |
Går fram när föraren tagit av figs förklädnad. |
Går fram när föraren talar med fig/ lockar på hunden. |
Går fram till spöket när föraren står bredvid. |
Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till spöket utan hjälp. |
8e. SPÖKEN |
Avvisar eller undviker kontakt-försök. |
Accepterar kontak - helt oengagerad. Men drar sig inte undan. |
Besvarar kontakt när figurant bjuder. |
Tar kontakt själv. Balanserad. |
Intensivt kontakt-beteemde mot figuranten. Kan hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 |
Leker ej. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker-startar långsamt men blir aktiv. |
Leker aktivt, startar snabbt. |
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
9b. LEK2 |
Griper ej. |
Griper ej direkt, nosar först på föremålet. |
Griper försiktigt eller nyper i föremål. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet. |
10. SKOTT |
Visar ingen be- |
Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet. |
Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till aktivitet/passivitet |
Avbryter aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. |
Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flyktendenser/avstår skott. |
Så här ser det alltså ut...
Bara att bita i det sura äpplet, bryta ihop och komma igen....
Får inte till det där jäkla protokollet! Blir för brett hur jag än gör, struntsamma!