Då och nu

Hade först tänkt att skriva ett låååångt inlägg om hur vidrigt det är med all snö som kommit, men någon skrev frö att tag sen att det inte var någon idé att klaga på vädret....
Jag har ialla fall varit ute och KOLLAT på snövallen som plogbilen så snyggt lagt upp bakom min bil. Fredrik är på kurs i Göteborg från igår till imorgon kväll, det borde var totalförbjudet att åka bort när det kommer så här mycket snö....

Nog om det!
Nu tänkte jag knyta tillbaka till  detta  inlägget Tänk vad mycket som förändrats sen man blev med hund! Jag reflekterar ofta över detta. Första gången jag tänkte "då och nu", hamnade det i den gamla bloggen. Ytterligare en gång har det kommit på pränt i Säffle BK´s klubbtidning. Den här listan har ju under dessa åren växt till sig och ändrats lite då och då...
Här kommer den igen i en uppdaterad version =)

Kläder:

Då- I stort sett allt var vitt eller ljusbeige. Fanns det fickor var det endast för syns skull.

Nu- Mörka plagg. Det som prioriteras nu är massor med fickor och slitstarka material. Allra helst ska man efter några minuter kunna borsta bort leriga tassmärken. DET är kvalité!


Vinterskor:

-  Vinterskorna  funkade att gå till och från bilen med. Och möjligtvis ett par timmar i pulkabacken med barnen. Men då ingick också att de var genomblöta och antagligen fulla med snö, men vad gjorde det, man skulle ju ändå inte ut något mer den dagen...

Nu- Den absolut bästa presenten jag fick när jag fyllde 30, var de höga Graningekängorna jag fick av Fredrik. Om han för några år sedan hade köpt skor till mig för tusentals kronor hade jag antagligen idiotförklarat honom totalt! Nu jublade jag och använder kängorna varje dag.


I fickorna:

- Fickorna var oftast igensydda eller helt oanvändbara på grund av storleken. Handväska funkade till de få prylar man släpade med sig.

NU- Telefon, hundgodis, bajspåsar, spårpinnar, leksaker, slangbitar, gamla tuggade plånböcker, orange klädnypor osv. Som ni säkert förstår ställer detta stora krav! Kraven är enkla, massor med bra fickor, djupa och lätta att hitta i....

Den lilla svarta:

- En svart kort klänning

Nu- En bajspåse 


Skor i hallen:

- För det mesta organiserade på skohyllan i hallen, helt enkelt för att man inte villa snubbla på dem.

NU- SKA stå på skohyllan! Glöms det, tar Baloo givetvis på sig ansvaret att visa upp dom för alla som komemr hit. Resultatet av det brukar vara ganska slemmiga skor...

I sängen:

- Som asfalts-änka, för det mesta ensam i sängen, om inte barnen dök upp på natten.

Nu- Mitt trogna sällskap i sängen är numera- grus, hundhår och Baloo som allra helst vill sova sked med matte.

Dusch:

- Av den enkla anledningen att man vill bli ren, sommar som vinter

Nu- För att säkerställa total frihet från fästingar och andra kryp (på sommaren). För att tina upp efter hela dagar ute i massor minusgrader. Till råga på allt har man säkert legat gömd under en och annan gran....

Bil:

- Snygg bil som var kul att köra. Kombi av den anledningen att man hade barn och ibland en del att släpa med sig...

Nu- Minibuss, med STORT lastutrymme och sex sittplatser. Lastutrymmet för det mesta fullt med hundbur (förhoppningsvis två burar till våren), snitslar, lådor med leksaker, uppletande förmål, spårpinnar, mat/vattenskålar, hundtäcke och filtar. Ja, den här listan kan göras lååång, men jag tror ni fattat skillnaden?

Böcker:

- En riktig romantiknörd! Sidney Sheldon och Danielle Steel var självklara favoriter i bokhyllan.

Nu- Hundböcker, i alla former. Läser allt jag komemr över. Mentalitetsboken är en klar favorit. Inte mycket romantik där inte!

Funderingar när kunden lägger upp varorna på bandet i kassan på ICA:

- Jaha, här blir det nachos till middag ikväll

Nu- Stegringsplaner och kriterier för kommande träningar. Längd, vinklar och tider i spåret. Upplägget för kommande helgs sökträning. Tur man kan göra två saker på en gång!

Lunchtimmen: 

- Gick i lugn och ro och köpte mat, upp i lunchrummet, läste en tidning, en tur ut på stan för lite nödvändig shopping, tillbaka på jobbet igen, en kopp kaffe och vips hade den timmen gått. Hade vi mycket att göra var det inga som helst problem att hoppa lunchen.

Nu- Prick 12.00 lämnar jag byggnaden. Hemma 12.01,fyller grytan med vatten, sätter på spisen, knäpper på kaffebryggaren (som är laddad sen morgonen), går en promenad med Baloo. Väl hemma krossar jag ett paket med nudlar (rekommenderas,behöver inte tuggas då), i med dem i grytan med vattnet. Under tiden nudlarna kokar gömmer jag lite godis till Baloo, som tappert sitter dreglandes och väntar på att få leta. Skickar iväg Baloo att leta, samtidigt som jag häller upp lunchen och kaffet. Sveper mat och dryck på ett parminuter. Dags att jobba igen!

Naturen:

 - Gills blomlådorna på altanen?

 Nu- Skogspromenader i stort sett varje dag. Ett antal träningspass i skogen varje vecka, givetvis med tillhörande matintag i det fria

Upphittade prylar, som andra tappat:

- Ärligt talat kan jag knappt minnas att jag lagt märke till tappade glasögonfodral, läderbitar och små plarsprylar förut

Nu- Händer ganska ofta att jag hittarc både det ena och andra nuförtiden... Första atnken om jag ser ett tappat glasögonfodral är: Åhhh! ett perfekt uppletande föremål!

Mentala tester:

- Något man gör på störda personer som begått allvarliga brott

Nu- Ett mycket viktigt verktyg i seriös hundavel.

Den här listan kan ju egentligen göras hur lång som helst! Men det räcker här för denna gången. Vem vet, den kanske uppdateras ännu en gång? OM det blir som det är tänkt, kommer det  ju ett nytillskott till familjen under våren och då kanske det finns en annan "då och nu- lista"


När jag själv läser listan kan jag inte för mitt liv komma på vad jag gjorde med all tid innan Baloo kom in i mitt liv!
Hur som helst så gillar jag hundlivet skarpt=)








Lite gamla bilder på Prinsen som förgyller vår tillvaro med sina galna uttryck =)




Kommentarer
Postat av: Gitsie

En klar favorit i repris där poängerna avlöser varandra. :)

Och du...efter idag tar jag tillbaka allt, det är helt ok (för att inte säga fullt normalt) att klaga på detta jävla väder!



//Bloggsupporten

2010-02-03 @ 15:40:59
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Anonym

Otroligt bra skrivet det här med då och nu...:-)

2010-02-03 @ 15:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0