Debuten!

Så har jag och Häxa gjort tävlingsdebut! :)

Första gången jag tävlar egen hund, men troligen inte sista ;)  För attans vad kul det är att tävla!!

 

Jag hade anmält till två apelltävlingar, blev reserv på bägge två :O Men fick några dagar innan reda på att vi kommit med på Karlstad BK :)

 

Samling klockan 8.00. Det såg ut att bli en varm och fin dag, vilket gjorde mig lite skeptisk. Första värmen för året  som kom var jobbig för Häxa. Det kändes inte helt optimalt att göra debut gassande sol. Jaja, inget att göra åt, förhoppningsvis hade hon väl vant sig nu? ;)

 

Lottdragning, jag ville absolut inte ha nr 1… Vi fick nr 10, alltså sist ut. (av spårekipagen, det var två sökekipage också)

Spårena var förlagda till härliga sörmoskogen, lyx med appellspår i skog tyckte både jag och Häxa. Det blev en lång väntan i skogen innan det var min tur att gå ut spåret. Men jag kan inte påstå att jag led värst mycket ;) Satt och njöt mitt i solen och försökte stilla nerverna med att överdosera både nikotin och koffein ;)

 

10.30 var det äntligen vår tur att gå spåret :) Lite nervös var jag, missade totalt mina förberedelser innan jag släppte på, vilket gjorde att Häxa kom iväg lite tveksamt. I första vinkeln blev det ett jäkla trassel rent ut sagt! Hon missade vinkeln och linan fastnade rejält i massa torra granar. Kändes som en evighet innan jag fått rätt på linan igen, Häxa undrade nog vad jag pysslade med där… När vi väl kom iväg igen gick resten som på räls :) I kärnan hela tiden, klockren i vinkel och kom in fint med pinnarna :) Betyg 9-9 fick vi och jag var nöjd och glad :) Häxa var också nöjd, hon fick såklart bära slutet ända till bilen, det gjorde hon med hög svans och uppnäsad ;)

 

När vi kom till Karlstad Bk kunde jag konstatera att jag sörplat i mig hela termosen med kaffe, tur jag har en jäkla stor blåsa, men nu var det faktiskt fullt!! ;) Till min stora fasa inser jag att det bara finns bajamaja!!?? Okidok! DÅ kan jag hålla mig väldans länge!

 

Dags för budföring. Hade lagom stora förväntningar här. Vi började med detta för några veckor sen och jag har bara ”satt ihop det helt” en gång…. Men när jag förberedde Pjäx på väg till mottagaren hade hon full koll på vad som gällde. Betyg 8-8 fick vi här, med all rätt ;) Det gick FORT! Rejält islag både på mig och mottagaren. Jag är glad att jag klarade stå kvar ;) Förmodligen mottagaren också ;)

 

Så här långt var jag lugn och inte jättenervös. När det var dags för platsen funderade jag en kort stund, VARFÖR utsätter man sig för det här?? Jag känner mig säker på att Häxa inte skulle gå upp, men jag vet ju inte vad som händer om någon kommer till henne… Tack och lov delade dom in platsliggningen i två grupper. I första gruppen tror jag det var 5 av 6 som gick upp HUA! I vår grupp låg alla och det var lugnt och stilla, vilken lättnad!!

 

Efter det kände jag bara att nu får det gå hur det vill, jag var så nöjd med det som varit hittills.

 

Så dags för lydnad då. Lyckades tajma ganska perfekt, så jag hann värma upp lagom mycket :)

Totalsumman på lydnaden blev 173,25. Kan ju helt klart vara bättre, men jag är väldigt nöjd! Jag vet ju att alla detaljer inte sitter. Framförgåendet som vi började med för några veckor sen fick vi 6-6,5 på :) I övrigt så är det i stort sett avdrag på samma saker rakt igenom. Bla. Slarv i ingångarna genomgående och Dk på sitt på hoppet. I linförigheten taggar hon upp av min nervositet och nafsar i fickan, där rök det också några pinnar ;) Allt är detaljer som jag vet att vi behöver fila vidare på ;)

 

Hur som, så är jag jättenöjd med dagen! Trots värme och lång väntan så var hon ”med på banan” :) Hela tävlingssituationen med ”nya” domare, publik och massor med hundar runt omkring, upplevde jag inte att det bekom henne alls! :) DET är jag nöjd över. Och KÄNSLAN med Häxa, att jag vet att hon gör sitt bästa, det gör mig så glad :) :)

 

Vi slutade som 2/10 på 252,25 och uppflyttade till lägre klass :) När tävling och prisutdelning var över fick jag reda på att vi kommit med på tävling idag också. Ska villigt erkänna att jag var riktigt sugen på att köra den med, bara för att det är kul. Men jag tänkte om ;) Åkte hem och firade med familjen och goda vänner istället :)

 

Nu lär det dröja innan det blir officiell tävling igen. 12 augusti blir Häxa 18 månader, då först får vi starta lägre klass.

 

Men, tro mig, jag har en plan fram till dess ;) I slutet på maj är det lag-dm som vi ska vara med på, så fram till dess är det full fokus på att förbättra appellydnaden. Efter det är det dags att på allvar förbereda sig för kommande höst :)  Spännande :)

Troligen blir det full fart under sommaren, med min lilla Pjäxa♥

 

Tack alla snälla för gratulationer på FB, sms och telefon :)

Kommentarer
Postat av: Sharon

UNDERBAAAAART... GRATTIS I MASSOR

2011-05-01 @ 22:52:04
URL: http://smedsbo.blogspot.com
Postat av: Sharon

UNDERBAAAAART... GRATTIS I MASSOR

2011-05-01 @ 22:52:28
URL: http://smedsbo.blogspot.com
Postat av: sandra

STORT GRATTIS Malin och Häxa! så jäkla bra gjort av er! vad ska det bli av detta ekipage!spår er en lysande framtid:) kraam!

2011-05-10 @ 10:55:12
URL: http://hardyochnorpa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0