Semestertider!

Ja, nu är det semester! Riktigt, riktigt härligt! =)  Man har helt plötsligt sååå mycket tid! Så här gott om tid skulle jag vilja ha jämt! Alltså, även när jag jobbar. En svår nöt att knäcka, men man kan ju alltid försöka ;)

 

Träningen med Häxan flyter på. Spår har det inte blivit så mycket av det sista, men ett fåtal har vi hunnit med i alla fall ;)

Uppletandet pysslar vi ju med en del, och det är sååå kul! =) Tycker både jag och Häxa!

Sökträning har det tyvärr inte varit för mycket av :(  Men vi har grejsat lite med det själva, här hemma och i skogen. Nu i eftermiddag var det äntligen dags för ”riktig” sökträning igen! Är nöjd med vad hon utförde, men mer vind skulle ju önskas när man gör vindövningar ;)
 

Nu MÅSTE vi få till sökträning betydligt oftare!


Lydnadsträningen är väl egentligen inte så mycket ”lydnad”, utan mest lek och ha kul, där vi smyger in lite moment ;) Som sagt, hon är fantastiskt lättlärd, den lilla damen ♥ Vi tar det sakta, men säkert. Tror att detta kommer bli bra i slutändan ;) Häxan närmar sig nu 6 månader, jösses vad fort det går! Hon är verkligen ingen liten valp längre…

 

På tal om valp… Det finns väl inget mer effektivt sätt att dra till sig folk, än små valpar eller bebisar. Verkligen ALLA sorters människor dras till detta ;)

 

I början på sommaren var vi på väg mot Stockholm. Kusinbarnet Alexanders dop var målet. Häxa var då ca: 3 månader gammal.


På vägen dit stannade vi till på en mack, dels för att rasta Häxa och för att köpa lite gott att ha i bilen.

Jag går in på macken och handlar, medans Fredrik tar ut Häxa.


När jag kommer ut ser jag att Fredrik står och pratar med en brud av det blondaste slaget jag sett. Jag veeeet att man inte ska döma folk efter hur dom ser ut, men hon såg verkligen BLOND ut ;) På väg mot dom ser/hör jag också att hon verkligen pratar på in och utandning, samtidigt som hon tuggar tuggummi. Givetvis tuggas det med vidöppen mun, visserligen svårt att göra något annat, när man BÅDE pratar och tuggar precis HEEEELA tiden…

 

När jag kommer fram så sitter hon och gullar med Häxan, och Fredrik frågar mig hur vanlig mallen är i Sverige. Ungefär samtidigt som jag ska försöka svara på detta så kommer det en rad med ord ur den tuggummi-glappande truten:


Blondinen- Det är verkligen sååå lustigt, jag har varit instruktör i heeela mitt vuxna liv. Och jag har aldrig varken sett eller hört talas om denna rasen! (tuggar givetvis frenetiskt under tiden)


Jag- Ehhh, nähä? Okäääj? Svarar lite luddigt att dom är väl inte jättevanliga, men alltså, det finns ju faktiskt några stycken… mest vanliga är dom väl som tjänstehundar tror jag (ganska luddigt svar va?)


Blondinen- Men duuuu, sååå lustigt! Jag har nämligen utbildat massor med polisspårhundar, och ändå aldrig sett den här rasen! Av alla de polishundar jag träffat har det uteslutande handlat om schäfer och labbe. (fantastiskt intressant att kolla på hur många gånger man kan tugga tuggumit under en mening)


Jag- Ehhh, jaha? Jaaaa, fast jag är ganska säker på att mallen är betydligt vanligare som polishund än vad labben är… (börjar nu fundera på vad detta samtal ska leda till)


Blondinen- Ja, men det är klart, på mina kurser pratar vi inte så mycket om raser utan mer om lydnad och så… (japp, hon tuggar lika frenetiskt än)


Jag- Ahaaaa, okääääj? Vart håller du kurs då?


Blondinen- Ja, alltså, (tuggar i raketfart nu) jag kör eget. Har eget företag där det är jag och fyra anställda som håller kurs!


(under tiden har jag satt mig på huk med 3-månaders Häxa, som nu lägger upp tassarna på mina axlar och trycker sin långa mjuka nos mot min kind, för vad jag tror är att få lite kel )


Blondinen- Ahhh! Men du!! URSÄKTA mig! Alltså! (tuggar nu i ett tempo som får hela omgivningen att stå still, känns det som) Jag kan VERKLIGEN inte låta bli att tänka jobb nu alltså! Alltså, det blir lätt så när man hållit på så länge som mig!! ALLTSÅ! Du är väl medveten om att det där hon gör nu är reeeen dominans! (tugg, tugg, tugg)


Jag- Ehhh, vi måste nog åka nu… (säger hon som nästan aldrig tappar fattningen och blir mållös! Men det finns gränser även för mig)


Lite bilder från gårdagen:


Jodå, det är en hund ;)


Numera kommer hon med sakerna i full fart till matte =)


SITTER och väntar på varsågod...


LIGGER och väntar på varsågod...


STÅR och väntar på varsågod






Fröken uppnäsa =)






Hur många lustiga vinklar kan man böja benet i för att fånga saken?


Efter lite träning och lek blir det myyyyys i gräset=)






Kommentarer
Postat av: Lotta

Man blir alltid så glad när man läser din blogg. Och blondinen....ja vet inte riktigt vad man ska säga. jag kunde definitivt se framför mig hur du såg ut när du försökte prata med denna blondin.

Tack för att du förgyllde dagen!!!!

2010-08-04 @ 10:00:33
Postat av: Linda

...äkta blondin eller ?!:))



Fina bilder !

2010-08-04 @ 14:25:11
Postat av: Anette

Hei! Innom og ser hvordan søsteren min har det, ligner på meg ser jeg! Bra blogg! Hilsen Lindjax Hera alias Ellie og matte Anette:-)

2010-08-04 @ 22:46:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0