Tacksamhet

Nej... Bloggen lever inte alls egentligen... Detta var egentligen tänkt som ett inlägg på facebook... Men efterom jag ibland får pikar om att jag leder vm i långa statusuppdateringar fick det hamna här istället ;) Jorå, saknar skrivandet ibland :)

Tacksamhet

Jag är verkligen ingen stjärna på att slänga mig med djupa ord med mycket känslor, men när de väl kommer då menar jag det verkligen! Idag känner jag en sådan obeskrivlig tacksamhet!

Väldigt få har tid att ta sig "tiden", väldigt få har tid att se individen, väldigt få har orken att engagera sig och väldigt få brinner innerligt för sitt jobb! I vissa arbeten är detta viktigare än andra... Läraryrket är ett typiskt sådant!

Många skulle klara av att utbilda sig till lärare men jag anser (jag kanske sticker ut hakan nu, men det bjuder jag på, och hoppas att jag inte trampar på alltför ömma tår ) att det är en väldigt liten skara som verkligen kan klara av det jobbet på ett så bra vis det bara går utifrån varje individs behov. Självklart har resurser stor betydelse också, det är jag väl medveten om. Men om vi bortser från det... Det finns faktiskt de lärare som brinner så mycket för lärande och pedagogik att de verkligen inte ska göra något annat! De där som verkligen är ämnade för yrket! Hatten av för de!

Lärare, hundinstruktör ( är väl egentligen det jag har enklast att relatera till ) eller vad det nu är, som klarar av att SE ( då menar jag på riktigt, SE) till varje individ och se till varje individs behov är i mina ögon oslagbara! Det finns inte något sammanhang då en läroplan, en norm, en kursbok eller en folisofi fungerar all over! Iaf inte i långa loppet!


Idag kom Lenamaria hit för att hjälpa Hampus med engelska. På en söndag, på sitt eget jullov! Hon är inte ens lärare på Hampus skola!
Med en färdig mapp med Hampus namn, med planerade uppgifter, färdiga stenciler, uppsatta mål och med ett otroligt engagemang la hon flera timmar på Hampus här hemma vid köksbordet.

Jag smög runt för att störa så lite som möjligt, men VERKLIGEN njöt av att smyglyssna på någon som är oerhört duktig på pedagogik och se till individens behov :)

Kan egentligen skriva hur mycket som helst till...
Men vill verkligen bara från djupet av mitt hjärta tacka Lenamaria för ett aldrig sinande engagemang och att du tar dig tiden!


I eftemiddag hade vi en Hampus som faktiskt trodde att han skulle klara detta och med ett sååååå värdefullt självförtroende! Det är sååååå guld värt!














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0