Djupa samtal och märklig lättnad...

Igår vid kvällsmaten hamnade jag och grabbarnda i en djup diskussion... Diskussion kanske inte är rätt ord, snarare djupt samtal, då det ibland är svårt att reda ut vad som är rätt och fel... Speciellt ur barns synvinkel...


Vad som avhandlades? Tomas Quick, Breivik, dödsstraff och självmordsbombare...Väldigt itressant att höra hur barn resonerar kring sånt här :) MEN, inte helt enkelt att förklara för dom, då det ibland inte finns något vettigt svar på varför folk gör som dom gör... HUR förklarar man för barn att en männsika är så"less" (hittar inte ordet, men ni vet vad jag menar) på vissa politiker och dess tänk, att den kan döda hundra andra människor?? Sannerligen inte helt lätt... Eller... Om ett barn får en smäll när det är bråk i skolan, tycker vi oftast inte att det är okej att barnet smäller tillbaka... Men om en männsika dödar en annan, ger det ytterligare en annan människa rätten att döda mördaren? Ja, på vissa ställen är det ju så... Då kom vi in på Tomas Quick... Som erkände en rad mord som han inte var skyldig till (om jag inte minns fel). Om vi haft dödsstraff i Sverige, hade han nog gått den vägen. Och den som var verkligt skyldig till en några av morden, går fri fortsättningsvis... Spekulatuoner.... Men det kan ju hända... Vidare in på självmordsbombare då... Och terrorister... HUR förklarar man för barn hur en självmordsbombare resonerar?? Ja, givetvis kom vi ju in på religion då också... VÄLDIGT svårt att ge bra svar i såna här frågor, men också väldigt intressant att diskutera :)



Över till annat =))




Lättnaden!!!
Idag postade jag hemuppgifterna =))



Tanken slog mig... Tänk OM de inte kommer fram i tid eller inte kommer fram alls??? Funderade en nanosekund på om jag skulle välja alla tillägg som finns :) Typ REK, personlig utlämning, mottgagningsbevis, express och extra allt annat, bara för att vara säker :) ELLER ta en runda med bilen till Växjö och Solna, och på riktigt se till att de kommer fram i tid?? Nädå, jag får lov att lita på posten... Jag tror att jag hört att 98% av postens försändelserna kommer fram till rätt person i rätt tid ;) Så jag bestämde mig för att idag tillhöra de 98% :)


Hade kallt räknat med en enorm lättnad när breven postades... Den varade typ i några sekunder.... Tills andra tankar tog vid ;) Har jag gjort tillräckligt? Har jag tänkt rätt? Tänker vi lika?? Kunde jag resonerat annorlunda?Jaha?? Nu ska jag fundera på det i några veckor också ;) Jaja, det blir nog bra!! Nu lägs allt vad hemuppgifter heter åt sidan, dags att ägna sig åt det som ska läsas på inför kommande prov :) Och framförallt ladda för en förjäkla bra påsk på jobbet :) Gillar, gillar såna här veckor när det öser på ;)






Nu över till något HELT annat!!


Vissa personer imponerar ENORMT mycket på mig! Angie är helt klart en sådan! Jag har känt henne nästan så länge jag kan minnas (jodå, mitt minne sträcker sig mer än ett par dagar), och den förändringen hon genomgått det senaste året är såååå jäkla imponerande!! I hennes blogg finns före- och efterbild. Där ser man den fysiska förändringen, som bara den är helt enorm. Eftersom jag inte träffat Angie på evigheter har jag inte sett förändringen i verkliga livet... MEN vi pratar ofta och länge i telefon ;) Och vilken skillnad på människa!! Hon är en av mina närmsta vänner, så självklart har jag hela tiden tyckt att hon har en rad positiva sidor ;) Till alla dessa bra sidor kan man nu lägga till en enorm glädje, stort självförtroende och en härlig god självkänsla!

Sannerligen svårt att sätta ord på... Men just självkänslan är sååååå viktig!! Hursom har hon lagt ner ett enormt jobb, inte en enda "mirakelmetod" har använts... Sunt förnuft, (som jag gillar så), äta rätt och förbränna mer än vad man äter :) Nu låter ju detta sprättlätt, men jag vet att hon slitit massor för detta ;) Såååå väl värd att lyckas :))) Keep up the good work!!


Kommentarer
Postat av: Angie

Och DU imponerar på mig, din vilja och målmedvetenhet har alltid varit inspirerande. Och DU har alltid stöttat mig, så även detta år. Och det är tack vare personer som dig som jag klarat detta och kommer fortsätta klara det. :D

2012-04-03 @ 06:51:17
URL: http://iwontquit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0