Väntans tider....

Ja, här är det väntans tider.... Alla som känner mig någorlunda vet ju hur bra jag är på att just vänta..... Inte min starka sida precis. Det ligger liksom inte i min natur...

I början på förra året bestämde jag mig för att skaffa en hund till.
Anledningen till detta är då att Baloo och jag kommer komma ut på tävlingsbanorna, av många olika orsaker. Den främsta är väl egentligen att jag kommit till insikt med att vi först och främst ska ha KUL! Men det bagaget vi har med oss, hamnar vi lätt i konflikt i tex. momentläran. Visst, vi skulle säkert kunna jobba oss förbi det, men jag känner inte att det är värt slitet. Jag vågar påstå att jag redan lagt en hel del energi på detta.
Nu har vi inte tränat kontinuerligt sen i våras, vilket funkar alldeles utmärkt! De få gånger vi tränar ger massor med positiv energi, antagligen för att jag helt enkelt har satt målet att vi "bara" ska ha kul.
Baloo verkar nöjd med detta. Vi ägnar oss åt långa promenader, lite upplet och en del trix inomhus. Även sökträningen drar igång igen, bara det blir liiite mildare. Med dessa bitar stärks min och Baloos relation hela tiden, istället för tvärtom!
Jaja, nog om Baloo!

Jag vill ju ha en till hund för att jag vill VERKLIGEN tävla! När jag väl bestämt mig för ATT det skulle bli en hund till, så var det dags att kolla upp olika raser. Det blir ingen rottweiler igen, av flera orsaker.
Hur det än är, så lär man ju "känna sin" ras. Tex. olika uppfödare, linjer, sjukdomar och framförallt, kunnigt folk! Nu var det då dags att börja om från scratch! Jag hittade i alla fall just den rasen jag vill ha. Och när jag väl gjort det ägnades timtal (tur jag inte räknat hur många) åt nätsurfande, för att bilda sig en uppfattning om olika uppfödare och  deras hundar.
Här kommmer ju min stora last in, statistik! Mycket tid har ägnats åt avelsdata....Men när man inte känner rasen speciellt väl, så är det ändå svårt att bilda sig en uppfattning.

Så, i höstas blev det en liten resa för att hälsa på denna damen.
Linda var med som stöd och extra ögon ;) Tack igen!

Jag gillade det jag såg!

Helgen efter blev det ytterligare en resa, den här gången åkte jag själv.
Träffade trevliga och seriösa uppfödare och en hel hög med glada, arbetsvilliga och trevliga hundar!

Nu hade jag bestämt mig! (bara resten som ska klaffa också)
Jag vill verkligen ha en tik från denna kombinationen!¨
Nu börjar den långa väntan på allvar....
När jag var där hade inte ens tiken börjat löpa ännu.... Ett och annat ska avklaras innan det blir valp  här i huset:

1. Tiken ska börja löpa. Done!
2. Tiken ska gå in i höglöp. Done!
3. Tiken ska paras. Done!
4. Tiken ska bli dräktig. Förhoppningsvis är det "done!"
5. Valpningen ska gå bra
6. Det ska bli en lagom stor hög med friska valpar
7. Förhoppningsvis  ska det bli en tik med adresslapp "Säffle"

Som ni ser så är det en hel del som ska klaffa och jag kan meddela att väntan är oliiidlig! Tiken är nu på dygn 27 (om jag räknat rätt). Alltså! det är inte ens en månad sen parningen och jag tycker det är en halv evighet sen!


Jaja, jag väntar och under tiden så håller jag alla tummar jag har och hoppas att det blir en liten valp här i huset under våren!


Här kommer en lite ögongodis, så länge...


Det är inte många hundar jag faller pladask för!
Men denna godingen har verkligen "det där extra"
Otroligt härlig utstrålning!




Kommentarer
Postat av: Gitsie

Ja nu har du fått ett litet smakprov på den tortyr som jag får utstå vid varje valpkull! Vi borde se om vi kan få tag på ett varsitt tålamod du och jag, det kanske vore något för ICA att börja sälja. ;)

2010-01-12 @ 17:34:04
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Linda

Detta kommer bli super !



Som "plast" mamma ,för det blir jag väl?! ja det blir jag för det har jag själv utsett mig till punkt & slut!,så går ju även jag i väntans tider :)



Spänningen är olidlig !!

KRAm från platsmamman!

2010-01-12 @ 20:55:58
Postat av: Jenny

Grattis!! och vilket fantastiskt val av ras, det kommer säkerligen passa dig utmärkt :)



Jag håller såklart tummarna för att det blir en tik med rätt adresslapp :)

2010-01-12 @ 22:19:47
URL: http://www.balokiras.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0