Sökträning

Igår var det då äntligen dags för sökträning igen! Jag har ju tränat sök ytterst lite, det senaste året, kan man väl säga. I vintras blev det ju iof en del. Under våren och sommaren tog vi en rejäl paus. Och i höstas drog vi igång lite igen.
Sen kom vintern! Med alltför mycket kyla, funkar ju sådär bra att träna i 20 minusgrader... Även den stora snömängden vi fått ställer ju till problem. Men nu äntligen var det dags igen!
Eftersom vi tränat så sporadiskt var det svårt att sätta upp konkreta träningsmål. Målet för dagen blev helt enkelt att det skulle vara KUL! (iof borde det alltid vara målet) Och att jag ska vara tillräckligt eftertänksam i vad jag gör...

Hur som!
Vi samlades kl. 09.00 och drog ut på näset, där det är lite mindre snö än i stan. Jag drog nummer ett. Fick mig att fundera lite, vi har inte haft det numret på evigheter och jag tror att Baloo sitter och laddar en del i bilen när han hör de andra träna, vilket självklart höjer han en del.
Undrar vad som händer nu då, när vi är först ut?

Självklart så var det så att Baloo kände väl igen mönstret...
*väskan packas
*in i bilen
*Åka en bit
*stana efter vägen och höra hur matten pratar emd röster som känns igen
*åka igen
*Stanna, matte försvinner från bilen
 SÖK!

Baloo var verkligen med på noterna, när han fick komma ur bilen. Jag har ju ändrat om rutinerna på väg till rutan, "ramat" in honom på ett helt annat vis än vad jag gjort tidigare. Det har gett resultat. Han har liksom inte en enda chans att komma "ur fil", så att säga.

Före lunch gjorde vi tre slag och efter pausen gjorde vi tre till. HAn går snyggt, rakt ut. Plockar lösrullen utan krångelm och kommer in. Idag dök det upp en sak som jag inte sett på ett tag.
På allra första skicket och även på första efter lunch, gör Baloo precis som han ska, men på väg in med rullen, ett par-tre meter stannar han upp och pinkar! Jag tar snabbt beslutet att ignorera och hålla humöret uppe!
Tar in honom för påvis och när vi är på väg tillbaka till stigen, stannar han upp vid pissfläcken och skakar sig....
Undrar om det är våra tidigare konflikter som satt spår just där? 

Det kan ju finans massor med orsaker att han gör så här på vägen in.. Dominans, mot mig eller andra hundar, själva avlämningsdelen. Jag lägger egentligen ingen vikt på själva orsaken till varför det händer, utan kan krasst konstatera att motivationen till det som ska göras (avlämna) är inte nog hög. Är den det så har man inte tid att göra något annat på vägen.
På ingång 2 och 3 ryckte jag upp skinnet när han såg mig och då la han i en extra växel. Efter pausen tänkte jag inte på detta, men på skick 5 och 6 blev det kamp, när han kom in igen! 

Jag har ju testat tidigare att "gå på" Baloo när han gör dessa dumheter, men har efter vägen insett att det leder ingen stans! Det känns som om den smartaste vägen med honom är att hålla motivationen så högt, att det int är "värt" att göra dumheter...

För övrigt är jag supernöjd med söket! Han håller tempot uppe, trots att han var ganska sliten och framförallt! Han utstrålar glädje hela tiden och jobbar på bra! 

Tack, gänget, för en mycket trevlig dag!

Självklart var ju även kameran med igår och jag tog 303 bilder!!
Tyvärr behärskar varken jag eller kameran det bristfälliga ljus som var igår. Testade lite olika inställningar, men fick inte till en enda "fullträff". 
Bosse är den enda i gruppen som det överhuvudtaget går att fota i detta vädret, han har tacksamma färger =)


"på klospetsarna" inför att leta....


Bosse tycker att det tar en evighet innan husse mobiliserat för påvis!


Fullt fokus på uppgiften!

Kommentarer
Postat av: Kicki

Tack själv för en härlig dag i skogen! Alltid lika kul! Idag känns det i benen att man pulsat omkring i snön hela dan...kanske dags att ta tag i nyårslöftet om träning???



//Kicki

2010-01-17 @ 15:25:39
URL: http://www.buller.cybersite.se
Postat av: Linda

Ja nu känns det ju liiiite som jag varit delaktig ,visserligen genom bloggar ...men man får tacka för det lilla & ta nya tag:)



SUNT tänkt gällande Baloo! Då det gäller honom handlar det om att överlista hans lilla knopp....



Kram

2010-01-18 @ 08:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0