Lätt att vara efterklok

Något vi ofta roar oss med här i huset är att lära in olika trix inomhus, med hjälp av klicker och godis. Baloo går verkligen igång när klickern och godiset plockas fram. Ibland medför detta att det blir väl mycket handling utan hjärna inkopplad ;)

Vi har tex. roat oss med att stänga lådor, dörrar och skåp, visa var ryggsäken är och var mattunnan är osv. Under inlärning tröttar detta Baloo på ett behagligt sätt =)
Han kan ju vara rätt påfrestande, med att tassa efter oss tvåbeningar, och som jag skrev för ett tag sen, leverera vantar, mössor och strumpor. Allra helst när jag sätter mig vid datorn på övervåningen, då kommer han gärna med lite av varje. Vårt databord är för det mesta belamrat med allt möjligt som Baloo komemr med för att få uppmärksamhet. Fördelen med detta är ju då att man helt enkelt kan ignorera hans försök! Alltså bra tacka för sakerna och lägga de åt sidan, förr eller senare tröttnar han ju. Uppfinningsrik som han är så testar han det mesta som han någon gång fått belöning för. Tex. att¨smälla igen skåpluckorna nere i köket. Även detta ignoreras totalt, och precs som med barnen blir ju effekten att "nähä-ingen-uppmärksamhet-för-det-då-kan-jag-lika-gärna-sluta".

Anledningen till rubriken då...
För något år sedan kom jag på den briljanta idéen att vi skulle lära in något nytt och nu skulle vi avancera lite....
Impulsiv som jag är så betämdes hastigt och lustigt att Baloo minsann skulle få lära sig att sätta på vattenkranen på toan nere. SMART!!!

Detta skulle då bli en "serie" där jag först öppnar dörren, går in och fäller ner toalocket (eftersom det bara är jag i familjen som gör det efter mig). På kommandot "sätt på vattnet" skulle Baloo ställa sig med framtassarna på toalocket och böja sig över handfatet, och då trycka upp kranen, efter det skulle han stänga dörren efter sig.

Jag lärde in detta med hjälp av en tejpbit(target). Inlärningen gick bra och Baloo lärde sig detta snabbt. Allt frid och fröjd! IIINTE!
De som säger att hundar inte kan tänka i flera steg ljuger!
Ganska snart uppstod ett problem...

Jag gick och satte mig vid datorn. Helt naturligt förväntar jag mig att Baloo, inom inte alltför lång tid, kommer med någon pryl. Men icke, jag hinner sätta mig, Baloo kommer upp för trappan, jag hinner reflektera att det var konstigt han inte hade något med sig. Ungefär samtidigt som  jag tänkt klart den meningen ger han mig en blick och rusar ner för trappan och sätter på vattnet på full styrka. Blixtnedslaget i min hjärna löd: IGNORERA! Efter några sekunder kom jag på att det var kanske inte helt smart... Alltså fick hann full belöning med matte som kommer nerrusandes för trappan, han fick precis som han ville... Numera är vi nogranna med att stänga dörren ordentligt! Än så länge kan han inte öppna dörrar som är helt stängda (bara om de står på glänt), och i ärlighetens namn har jag inga planer på att lära honom det!

Vis av erfarenhet!




Så här snyggt blir det, om man först tappar en framtand, sen blir den andra framtanden lös. Då står man på huvudet, och vips har den lösa tanden fastnat rejält på sniskan =)


Kommentarer
Postat av: Camilla

vilka fina bilder du tar! vad har du för kamera?

smart vovve :-D

2010-01-14 @ 20:09:33
URL: http://cacemillas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0