Inomhusträning!

Igår var det äntligen dags för riktig inomhusträning :) Vi var ett gäng från lite olika håll som samlades i Karlskoga. Sex hundar och förare och Linda som var med och kikade. Inez är till sitt stora förtret i vila efter en operation. Fullkomligt orättvist om ni frågar henne, har jag hört ;)
Vi tränade en och en. Först tjugo minuter var, sen gemensam platsliggning, sen en kvart var.
Våra första 20 minuter ägnade vi oss åt Fritt följ och hoppet.
Fria följet har jag ett tag haft problem med höger och helt om halter, vilket har gjort att jag lagt en del krut på det. Detta i sin tur har lett till att vi fått urusla "raka" halter. Häxan har hela tiden förväntat sig en höger eller helt om halt. Och det duger ju inte ;)
Sååå resultatet av DET är att vi de senaste dagarna har tränat extra på raka halter....
Och resultatet av det då? Jo, Häxan alldeles för laddad på sin belöning och i det närmaste låg ner i halterna ;)
Jäkligt kul med lättlärd hund, tyvärr lär hon sig fel saker precis lika fort som hon lär rätt ;)
Jaja, vi fick till halterna till slut iaf :) Väldigt nyttigt med nytt folk som kommenderar, det behöver vi mer av!
Sen var det dags för hoppet då... Häxan gillar att hoppa :) VÄLDIGT mycket... Funderar just nu hur jag ska få till hennes hoppteknik. Eller ja, hon stampar av på tok för tidigt! Det var ju helt säkert anledningen till kraschen i hindret ute hos Angelica. Nu var det ju inte riktigt så illa som det såg ut på bilden, men hon kunde ju ha slagit sig ordentligt... Även igår såg vi att hon stampar av för tidigt. Fundilerar vidare på detta ;)
Lite käk och tjat blevd et sen, efter det var det dasg för platsliggning. Eftersom jag totalt har glömt/förträngt detta moment, så la jag Häxa en liiiten stund bara i kopplets längd.
Måste verkligen ta tag i platsen nu, komemr liksom inte undan längre ;)
Vår sista kvart då...
Vi ägnade oss åt apporteringen och saktagåendet.
I apporteringen har det verkligen hänt grejer :) Här lyser ju Häxas ägandebehov igenom, vilket leder till hysteriskt tuggande... MEN, nu börjar det ta sig! :) Jag kan nu sätta henne med apporten i munne och lämna henne. Jag ropar på henne och hon kommer in utan att tugga eller sänka huvudet :) Det gillar jag :)
Dock så är hon än så länge osäker på exakt VAD som är rätt, vilket gör att om hon gör det "halvbra" och jag utesluter belöning, blir hon väldigt kunfunderad... Jobbar vidare med detta :)
Sist var det då dags för saktagåendet...
Körde på ganska lång sträcka och hon gjorde det bra :) Syns att poletten verkligen har trillat ner här nu! Med hjälp av förberedelserna har hon helt klart för sig vad som ska göras, så mycket att hon kan tänkas göra det utan matte ;) Det går ju givetvis inte för sig! Testade även på att köra i motsatt riktning, mot "publiken". Även det gick bra, tog ingen notis om de som tittade på :)
Nöjd med det!
Men vi har väl en sisådär 2378 delar kvar att jobba på innan detta är ett moment ;)
Sammanfattnignsvis då... Häxan är lite disträ stundtals och det första när vi komemr in vill hon gärna kolla av lite, men i det stora hela är jag nöjd med Häxan ♥
Ägandebehovet....
Men väldigt söt ändå♥
Tyvärr endast gamla bilder, då jag inte kan ladda upp nya... :(
Tills sist undrar jag hur många av er hundägare som har med er hockeytuta, ridspö, eller vattenslang när ni är ute på promenad??? Läste i senaste brukshunden att man kunde använda något av detta om ens hund blev angripen av en annan ;)
Fredrik tyckte det var en lysande idé att ta med sig vattenslangen på promenad. Betydligt lättare att hitta hem när det bara är att följa slangen tillbaka :D

Kommentarer
Postat av: Gitsie

Ja men vattenslangen var väl utmärkt, Fredriks teori fick mig att skratta högt. ;)

2011-02-05 @ 18:56:13
URL: http://gitsie78.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0