Mätt och belåten!

I början på den här veckan kom Hampus på idén att han skulle bjuda familjen på trerätters middag under helgen.
Under veckan har han planerat, ändrat meny, planerat igen och funderat....

Så idag följde Fredrik med för att handla.

På menyn stod:

Bruschetta med källarrökt skinka, fetaost, gurka och paprika
Lasagne
Jordgubbsglass, grädde, hallon och vaniljrån

Allt ville han göra själv. Han har frågat när han inte vet hur han ska göra. Lasagnen fick jag ta ur ugnen, av säkerhetsskäl =) Det var det enda jag fick göra ;) Han kallade mig disktanten, det var ju en bedårande fin titel....

Det var en mycket stolt Hampus som kallade på övriga familjen, när förrätten var serverad. Dukade gjorde han så fint med ljus och servetter.


Mys på schemat!


Förrätten. Här var det mycket funderande om fetaosten skulle ligga under eller över skinkan=)


Desserten

Hela familjen var mycket mättna och belåtna efter detta!
Nu har Timmy kommit på att han vill också bjuda på mat. På fredag är det hans tur.
Undrar när det är Fredriks tur? ;)

Över till något annat då...
Igår var det dags för sökträning igen. Den här gången var vi inbjuda att träna med Grumsarna.  En trevlig dag, med kanonväder och, som vanligt, en hel del skratt. Enda nackdelen var väl all snö då.... Mycket mjölksyra i mina ben ett tag där...

Vi var åtta stycken, delade in oss i två grupper och två rutor. 12.01 bröt vår grupp för lunch. De andra kom lite senare. Äta måste man göra på bestämda tider, annars rasar blodsockret och det dåliga humöret kommer som på beställning. Och då ska man inte träna hund =) Hörde ingen av grumsarna som klagade på att det var fikadags, utan det dracks och åt där med ;)
Efter lunchen var vi några färre och gick ihop till en grupp.

Min och Baloos inats är jag ganska nöjd med. Inte sådär strålande nöjd, men iaf nöjd ;).  (mycket "nöjd" ett tag)
Själva sökarbetet tycker jag att han gör bra, men det faller på andra bitar... För det första är han inte i tillräcklig fysisk kondition för att arbeta länge i så tung teräng. Konditionsträningen i vinter har i det närmaste varit obefintlig, och det märktes tydligt, tycker jag.

Sen så är det ju det här med våra rutiner på väg in i rutan. Jag försöker ju  numera rama in honom i en "liiiten fyrkantig låda", där det bara är han och jag. Inga dofter, inga andra hundar, inget annat överhuvudtaget än BARA vi! Förra helgen hade vi rutan på bägge sidor om en grusväg, alltså  blev grusvägen "stigen". När vi då gick till rutan var det ju liksom "raka vägen" (fyndigt va?), minimalt med saker som kan störa ut.
Igår skulle vi ta oss in på en upptrampad stig, med massor med snö runt, buskar precis i noshöjd osv. Då blir det att fokuset tappas lite på väg in och genast är vi i "tjatkarusellen". inte nosa, håll dig här osv. Kanske låter som en liten detalj, men i vår träning är det dessa detaljer som gör skillnad på om jag ska vara jättenöjd eller "bara" nöjd.
Hur som! Det var en jättetrevlig dag i skogen, vi hade kul och jag är mer nöjd än missnöjd =)
Tack alla!

Nu blir det ingen sökträning för oss till helgen. Jag ska på personalresa, en hemlig sådan. Otroooligt plågsamt med hemliga saker, om ni frågar mig!!!

Helgen efter det tar vi nya tag igen!

Några bilder från söket blev det inte.... Men, faktiskt så tog Fredrik en bild häromkvällen.
Jag går oftast och lägger mig först (bortsett från barnen då). Det är inte helt ovanligt att det ser ut så här, när Fredrik kommer från tv:n


Jag och Baloo läser skvaller och Fredrik muttrar tydligt =)
Jag behöver knappst någon värmande vetekudde, när jag har Baloo som gärna sover sked=)

För övrigt vill jag bara påpeka att det lär dröja innan det blir bilder på mig igen. På de tre åren jag bloggat tror jag aldrig tidigare att jag varit med på bild. Nu har det hänt två gånger på en vecka!!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Vi har allt tur både du och jag med våra härliga söner, de gillar att skämma bort sina föräldrar.

Baloo är en väldigt omtänksam sänghund tycker jag, han ligger i alla fall inte på kudden som min kära Kubik gör. ;)

Hörs på tele och ses på onsdag. :)

2010-01-24 @ 20:25:26
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vad gulligt av Hampus :-)

2010-01-24 @ 20:33:28
URL: http://cacemillas.blogg.se/
Postat av: Sharon

Tusen tack för din gulliga kommentar på bloggen..... Blir så glad;-)))))

Vilket mysigt inlägg om barnen som ordnar/ vill fixa mat..... Läste ditt inlägg om den döda hunden.... Man slutar aldrig förvånas... osympatiska jägare finns det verkligen gott om... Jag är inte ett dugg förvånad.. Skulle kunna ha hänt här på markerna runt oss också, kan jag meddela.... Förstår att du blev mållös... Tyckte dock att du hanterade det fantastiskt bra.. Och så fint av dig att lägga ner så mycket energi på att hitta hundens ägare... Den kanske var 'better of' död i alla fall - med den ägare....om man ska se det lilla 'positiva'.....

Ha det gott,

Kram Sharon

2010-01-24 @ 21:52:41
URL: http://smedsbo.blogspot.com
Postat av: Linda

...SÅÅÅÅ MYSIGT ni har det i rolfserud:))



Kram

2010-01-25 @ 11:45:46
Postat av: Björnis

Usch o fy, en HEL minut försenade till fikat där måste det bli skärpning........

Tack för en trevlig helg i Dalänga.

2010-01-25 @ 15:51:32
Postat av: Anna Gewalt

Vilka fina killar du har, duktiga och söta både 2 och 4 benta!

Så kul att läsa om er!



Kram Anna

2010-01-26 @ 13:58:04
URL: http://www.junaochjag.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0