Livet är pest!

Frågar man Baloo så är större delen av dagarna just nu pest!

Igår tillbringade vi drygt två timmar hos veterinären. Baloo har brutit en klo, antagligen när vi tränade upplet i torsdags. Han rusade mot mig och leksaken i full fart. Som vanligt bromsar han alldeles för sent och gjorde rejäla rivspår i snön.

Upptäckte detta först i fredags kväll. Vetten tyckte vi skulle komma in lördag morgon, för att ta bort klon. Nu såg jag framför mig några veckors pina för Baloo och Fam Johansson.... Baloo är bra på mycket och kommunicerbar i de flesta lägen. Dock inte när han har tratt!!!

Första gången han skulle ha tratt var för ett par år sedan när han fått ett konstigt sår på kinden som inte ville läka, det blev som en förhårdnad under. Ett antal gånger testade vi tratten, för att han skulle låta bli såret, alltid med samma resultat. HELGALEN! Jaja, efter många vändor till vetten bestämdes att han skulle göra en lättare operation för att ta bort förhårdnaden.

NU tänkte jag. DET blir bra. Baloo sövs, vaknar sakta men säkert och inser att han har tratt. Antagligen är han alldeles för groggy för att reflektera över det och vänjer sig sakta men säkert.... Jag har nog aldrig i hela mitt liv haft SÅÅÅÅ fel!

Angelica var med när vi kommit från vetten. Allt var lugnt och fridfullt länge. Baloo sov, sov och sov.... Efter ett antal timmar börjar det röra sig på filten. På två mikrosekunder går Baloo från att sova djupt till att kravla runt som en galning på golvet! Enda målet är att slakta tratten! Fortfarande så groggy så han inte kan stå på benen, men tratten blev skrot... Bara att åka till vetten och köpa en ny. Denna gång kommer  nog gå bättre! När jag kommer tillbaka sitter Angelica på köksgolvet med Baloo. Något förvånad kliver jag in i köket och ser att hon läser Bamse (JA, serietidningen!) för honom. Självklart höll han sig lugn och sansad så länge Angelica läste och det inte fanns någon tratt i närheten... Cirkusen fortsatte flera timmar. När jag är iväg och köper sjätte tratten för dagen, investerar jag samtidigt i en munkorg. Nu får det vara nog!
Här insåg Baloo sina begränsningar och gav upp. Den hårda vägen lärde vi oss att saker och ting måste göras i rätt ordning. När tratten ska på, MÅSTE munkorgen på först. Och när tratten ska av, tar man absolut inte av munkorgen först! Innan vi lärde oss detta, förbrukade vi ett par trattar till....

Med detta fortfarande färskt i minnet bävade jag faktiskt för de närmsta veckorna...
Hur som! Allt gick bra hos vetten. Baloo sövdes, klon plockades bort och jag fick tydliga direktiv hur detta skulle skötas. Och blev dessutom ett par tusen fattigare. Jag förklarade för vetten problemet med tratten. Jag fick liksom känslan av att hon inte fattade hur galen han blir... (det är det iof ingen som gör, som inte sett honom "in action") Vi resonerade hur vi skulle göra. Eftersom inte Fredrik var hemma ville jag gärna att hon skulle ge honom en spruta så han vaknade till. Inte helt lätt att bära 44,5 kg hund själv... Jag köpte en trattj***l där, för att han inte skulle röra såret i bilen på väg hem. Jag bad även att få låna en munkorg, som jag lovade komma tillbaka med direkt jag bytt till vår egen. Då fick jag det förnuftiga svaret: "Nja, det behövs knappast. Han kommer fortfarande vara dåsig efter sederingen, så han orkar knappast inte bry sig om tratten."
Jag talade då om att jag tar INTE den risken igen! När jag står och betalar så ser jag BAloo i ögonvrån, hur han kommer stapplandes ut ur rummet, i full mundering (tratt OCH munkorg). Då säger vetten: Ja men se där, det där var ju inga pr...Längre än så kom hon inte innan kaoset bröt ut! Där stod jag med en helgalen hund som försökte göra pulver av tratten och en vette med ögon som tennisbollar! Och där var det besöket över!

Heeeela vägen till bilen användes tratten som snöplog, ifall ni undrar så kan jag tala om att det ryms en hel del snö den där struten....

Plogningen och kylan gjorde att även denna tratt blev förstörd. Hemma försökte han i drygt en timme med att förstöra ytterligare en. Då minsann finns det uthållighet!! När jag väl tagit av dumstruten sov han hela dagen....


Här kommer lite bilder från idag. Jag, Linda och hundarna tog oss en välbehövlig promenad i det underbara vädret förut. För andra gången på mindre än en månad gav jag mig iväg med fel objektiv. Blir så trött! Kan man skylla på åldern tro?

 För övrigt så vet även Linda numera EXAKT hur dålig Baloo är på att bromsa i tid....


Underbart väder!


Altt är vitt, vitt och vitt


Härliga Inez!


Och lika härliga Baloo!


Inez har snott Baloo's pose!


Kommentarer
Postat av: Angelica

Ja Bamse var ett perfekt sätt att lugna både mina och Baloos nerver den dagen. ;)

Härliga bilder, trots "fel" objektiv. Och nej, du får inte skylla på din LÅGA ålder!

2010-02-07 @ 18:34:07
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Ulli

Halloj!

Jag älskar verkligen att läsa din blogg för jag skrattar lika mycket varje gång:). Du beskriver saker på ett så roligt sätt, jag ser er framför mig hela tiden. Förstår att du inte tycker detta med tratten är så kul, men som läsare skrattar jag så att jag kiknar, du borde skriva en bok om ditt liv med Baloo:) Vilken härlig promenad ni verkar ha haft idag! Ser att Baloo har piggat på sig efter gårdagen, skönt det!

2010-02-07 @ 19:29:17
URL: http://ulli76.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0